علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

معنای حقیقی اسم شریف تکوینی «الولیّ»

سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۵۲ ب.ظ

وقتی این معنای از ولایت مورد شرح و بسط قرار گیرد ، دولت کریمه ی {هو الأول و الآخر و الظاهر و الباطن}(حدید/4) ظهور می کند ، و حقیقت واحد وجودی صمدی در سر تا سر کلمات نظام هستی به شهود در می آید ؛ زیرا بر اساس وحدت حقّه ی حقیقه ی صمدیّه وجود ، ما نمی توانیم خدایی را جدای از خلق در نظر بگیریم و به واسطه ی این قرب اعتباری ریال نسبی ، اضافی ، انتزاعی  آنها را تدبیر کند ، در عین حالی که کمالات خلق همانند کمال های فرزند ، به تمامه اسناد به خلق داشته و هیچ ارتباطی به حضرت حقّ تعالی نداشته باشد .

ما از اسم شریف «ولیّ» چنین معنایی را اراده نمی کنیم ، بلکه مراد از ولایت و قرب حقّ به خلق این است که از فرط نزدیکی حقّ به خلق ، وجود خلق دم به دم از حضرت حقّ است و هر چه کمال بر خلق مترتّب است ناشی از کمالات بی انتهای حق ّ است ، اگر می بینید ، در حقیقت اوست که می بیند ، اگر می شنود ، در حقیقت اوست که می شنود ، و اگر علم می یابد ، مشتاق می شود ، اختیار می کند ، اراده می نماید و قادر می شود ، یکپارچه اوست که در این مظاهر و مجالی خود را ظهور و بروز داده است . اوست که سخن می گوید ، حکمت را بر زبان جاری می سازد و القای حقّ می کند ، اوست که جان ها را آماده کسب فیض کرده ، بذر حقیقت را درد دل ها کاشته و آنه ها را می پروراند . اوست که مهر می ورزد ، وجود کریمانه دارد ، و اوست که روزی می دهد .

شرح انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه/داود صمدی آملی/ص 42    

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی