علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

مثلا دکتر ارانى در جزوه بشر از نظر مادى مى‏ گوید- موقع فکر کردن تغییرات مادى- در سطح دماغ بیشتر مى‏شود- خون متوجه دماغ مى‏گردد مغز بیشتر غذا مى‏گیرد- و بیشتر مواد فسفرى پس مى‏دهد- بطورى که در ادرار شخص فکر کننده- مقدار این ماده بیشتر مى‏ شود- موقع خواب که مغز کار زیاد انجام نمى‏ دهد- کمتر غذا مى‏ گیرد- این خود دلیلى بر مادى بودن آثار فکرى است-.

سایر استدلال هاى مادیین نیز از همین قبیل است- یعنى همه خارج از موضوع است- بلکه بعضى از آنان کار را بالاتر کشانیده- و مى‏ گویند چونکه در ضمن تشریح بدن- روح را نیافته‏ اند پس روح وجود ندارد-.

فیلیسین شاله در قسمت متافیزیک- از یکى از علماء علم وظائف الاعضاء- موسوم به بروسه که عقاید مادى داشته- نقل مى‏ کند که گفته است- من بوجود روح معتقد نخواهم شد- مگر آنکه آنرا در زیر چاقوى تشریح خود کشف کنم-.

حقیقت اینست که از مطالعه کتب مادیین- این مطلب بخوبى روشن مى ‏شود- که آنان از عقاید فلاسفه الهى و روحى- و از تصورى که این دانشمندان در باب خدا و روح- یا سایر مسائل دارند اطلاع درستى ندارند- و اطلاعاتشان منحصر است به آنچه مردم عوام- در باب روح و جن و پرى و غیره دارند- و یا آنچه ایده‏ آلیستها که گفته‏ هاشان- از گفته‏ هاى عوام پائین‏تر است گفته‏ اند.

اصول فلسفه و روش رئالیسم/شهید مطهری/ج 1 ص 95

 

 

 

 

 

 

  • عیسی شیروانی

مجرد بودن روح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی