علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

آیا طریقه مشاء و اشراق با یکدیگر فرق دارد ؟

دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۱، ۰۸:۱۳ ق.ظ

اصطلاح دیگری نیز در مورد علم فکری و علم شهودی وجود دارد و آن اینکه گاهی از علم فکری تعبیر به طریق مشاء و از علم شهودی تعبیر به اشراق می شود . متأسفانه آنچه در کتب فلسفی متعارف حوزوی و دانشگاهی ما معهود و معروف است این است که مشاء و اشراق دو طایفه ی مقابل هم هستند و آراء هر یک متناقض با دیگری است در حالی که چنین حرفی باطل است و نباید این دو طایفه را در مقابل یکدیگر دانست بلکه بهتر آن است که این دو طایفه را در مسیر برای تحصیل علوم و معارف بدانیم . یعنی آدمی مخیّر است از دو طریق به تحصیل حقایق موجودات بپردازد ؛ یکی طریق مشاء و راه رفتن و برهان به کار آوردن و فکر کردن و زحمت کشیدن و مدرسه رفتن و درس خواندن و دیگری صیقلی دادن دل و پاک نمودن جان و روان از هر چه مانع رویت حقایق است ، و چه خوب است ، که این دو طریق در کنار هم قرار گرفته و سالک إلی الله هر دو طریق به جانب حقیقه الحقایق نظام هستی بار یابد یعنی ابتدا برای قضیه فکر و تقویت قوّت عقلانیت خود مشائی گری کند و راه برهان و استدلال را برای خاموش نمودن خصم بیاموزد و بعد از آن با علم حضوری و معرفت شهودی حقیقت عینی موجودات نظام هستی را در آینه ی خویش مشاهده کند .

هنر شیر مردی چون شیخ الرئیس که به مشائی گری معروف شده و بزرگ مردی چون شیخ اشراق که به اشراقی گری شناخته شده است ، آن است که این دو طریق را در هم بیالوده و با یکدیگر در آمیخته اند ، یعنی هم جناب شیخ الرئیس بوعلی سینا مشائی و اشراقی روش بوده است هم جناب شیخ اشراق سهروردی اشراقی و مشائی منش بوده است و حقیقت هنر این دو بزرگوار در انظار عامه و بسیاری از خاصه پنهان مانده است و گمان کرده اند که این دو مقابل یکدیگر قرار دارند و آراء و عقائدشان متناقض دیگری است در حالی که همین جناب سهروردی که به نام شیخ اشراق معروف شده است ، در ابتدای کتاب خود «حکمه الإشراق» وارد مباحث منطقی شده است که یکپارچه بر مبنای برهان و استدلال و مشائی گری است و چطور می توانیم جناب شیخ الرئیس و بوعلی سینا را مشائی بدانیم در حالی که همین جناب در نمط هفتم تا دهم اشارات و نیز در کتابهائی چون تعلیقات ، یکپارچه عرفان اسلامی را ظهور داده است .

چه اینکه حقیقت جناب ارسطو که به مشائی گری معروف شده و جناب افلاطون که به اشراقی بودن خوانده شده است به همین ترتیب از اذهان عامه و اکثری خاصه به دور مانده و خیال کرده اند که این دو بزرگوار در مقابل هم قرار دارند در حالی که حق آن است که هم ارسطو را صاحب اشراق و هم افلاطون را برخوردار از طریق برهان و استدلال بدانیم . و نوعاً تمامی بزرگان دین ما بر خلاف آنچه در میان عموم مردم معروف شده است این دو طریق را با هم دارا بودند .

شرح رساله رابطه علم و دین ص 83 

  • عیسی شیروانی

مشاء

اشراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی