علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

بی خبری عالمان علم فکری از احوال شاهدان

دوشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۱، ۰۹:۲۲ ق.ظ

 ، و گاهی هم چه بسا از کوره در رفته و به مریض عتاب کند و فریاد بزند که چرا اینقدر ناله می کنی ؟ معلوم می شود پزشک درس شناخت این مریضی را خوانده که چقدر سخت است و باید چگونه معالجه شود ، اما چون خود ، این مرض را نچشیده و درد نکشیده بر سر مریض داد می زند که چرا ناله می کنی ؟ در حالی که اگر خود را در مرتبه مریض ببیند خواهد دید که این درد او را نیز به فزع در می آورد و هر چه می کند نمی تواند آرام بنشیند و آه و ناله نکند .

یکی دیگر از احکام معرفت شهودی سوز و گداز و ناله و آه و شیون و زاری است که صاحبان علم فکری از آن بی بهره اند و به آنان که از سوز و گداز ناله می کنند و از سر بی خبری اعتراض می نمایند . لذا خداوند نیمه شب را برای دردمندان قرار داده است  و نیمه شب هنگام اشک و فریاد مریضان دل است و هر که در نیمه شب سوز و گریه ندارد همانند آن کسی است که احیاناً درس خوانده اما خود درد را دارا نیست .

غرض اینکه علم فکری مقدمه برای معرفت شهودی است و حتی بعضی بزرگان فرموده اند : صاحبان علوم فکری تا به علم شهودی نرسند هرگز هیچ حقیقتی را در نظام هستی شناسایی نکرده اند ، و این حرف جناب شیخ الرئیس ، معلم برهان ، مدرس فلسفه ، معلم عرفان و صاحب کتاب منطق است که به تعبیر استاد علامه (روحی فداه) او پدر جدّ منطق است و هنوز در کره زمین  به در غرب و نه در شرق ، کتابی در حدّ و اندازه ی کتاب منطق شفای بوعلی نوشته نشده است .

ایشان در کتاب تعلیقات خود تصریح می کنند بر اینکه رسیدن به حقایق هیچ موجودی با علم فکری میّسر نیست ، و فقط علم شهودی می توان بدان راه یافت و همین مطلب را جناب صدرالمتألهین در اسفار در قالب این عبارت بیان نموده اند که : «لایمکن الوصول إلیها إلّا بمکاشفات باطنیّه و مشاهدات سرّیه» . به تعبیر دیگر ، علم به حقیقت هیچ موجودی از ناحیه ی علم فکری و درس خواندن متعارف شبانه روزی در مدارس حوزوی و دانشگاهی میّسر نیست ، بلکه فقط باید با علم شهودی به حقیقت اشیاء رسید .

شرح رساله رابطه ی علم با دین ص 52

 

  • عیسی شیروانی

علم حضوری

علم حصولی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی