علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

نطفه انسان عصاره ی هستی

سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۱، ۰۸:۳۸ ق.ظ

جواب : در درس هفتم به عرض خواهیم رساند که تمام موجودات انزالی هستند ، مثلاً یک سیب از هسته و درختی که بعدها هسته تبدیل به آن شده و زمینی که هسته در آن قرار گرفته و از آن ارتزاق کرده ، از آبی که به این هسته رسیده و آفتابی که در آسمان درخشیده است ، تنزل یافته بسیاری از موجودات است . اما هرگز عصاره ی کل موجودات نظام هستی نیست .

عصاره ی عالم حقیقی است که بتواند در قوس صعود ، هر نوع کمالی را کسب کرده و آن را ظهور دهد ، حال اینکه این سیب اگر در زمین کاشته شود نهایتاً یک درخت سیب می شود نه چیز دیگر ، یعنی در قوس صعود نهایتاً می تواند کمال جماد و نبات را دارا شود اما نمی تواند کمال حیوان و یا انسان را دارا شود ، اما اگر همین سیب توسط انسانی خورده شود و تبدیل به نطفه گردد ، این نطفه می تواند عصاره ی کل عالم باشد ، زیرا در قوس صعود هم می تواند کمالات جماد و نبات را دارا باشد و هم کمالات حیوان و انسان را . علاوه بر اینکه می تواند به عالم ماورای عقل راه یافته و در نهایت جناب نبیّ اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم شود که تمام فرشتگان در خدمت اویند .

در بحث انزالی بودن موجودات به عرض می رسانیم ، فقط موجودی می تواند به افق اعلای هستی ترفع پیدا کند که از افق اعلای نظام هستی تنزل کرده باشد ، در غیر این صورت هرگز نمی تواند به آن افق اعلی ره یابد ، مگر اینکه صورت عوض کند و موجود دیگری شود .

و لذا به تعبیری نطفه انسان از مشک زنی کل عالم هستی – از نشئه الهی گرفته تا نشئه طبیعت- حاصل شده است به طوریکه در قوس صعود می تواند تمام مراتب قوس نزولی را طی کند ، به همین خاطر جسمی دارد مطابق با عالم طبیعت ، قوه ی خیالی دارد مطابق با عالم مثال ، قوه ی عاقله ای دارد مطابق با عالم عقل و بالاتر از اینها دارای مقام لایقفی است که می تواند به عوالم ماورای عقل راه یابد . پس فقط  فقط نطفه است که می تواند به عنوان عصاره ی نظام هستی قرار گیرد و عصاره ی هر چیزی آن است که وقتی در قوس صعود قرار گیرد ، بتواند همان کمالات آن چیز را تحصیل کند .

شرح دروس معرفت نفس ج1 ص 282

  • عیسی شیروانی

قوس صعود و نزول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی