علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

تعریف فلسفه (کلّی)(أمور عامّه) و اشکال به آن

سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۱، ۰۸:۵۹ ق.ظ

و بعضی دیگر تعریف کرده اند بدین گونه که امور عامه آن معنای کلّی است که با مقابل اش شامل همه ی موجودات گردد . و بنابراین تعریف گرچه موارد نقض تعریف اول بر طرف گردد - زیرا «امکان» با مقابل اش که «وجوب» است ، یا «عدم» و «ماهیّت» با مقابل اش که «وجود» است ، واجب و ممکن همه را شامل شود  - ولی بر این تعریف باز از این جهت ایراد کرده اند که مراد به مقابل یا مقابلِ وجودی است ، یا مقابل أعم از وجودی و عدمی . بر تقدیر اول ، تعریف جامع نیست ؛ زیرا همه ی مسائل امور عامه را مقابل وجودی نیست . علاوه ، مقابل وجودی بسیار است ، بحث در همه ی آنها از مباحث این علم نیست ، و بسا به مقابل آن غرض علمی تعلّق نگیرد . و اگر از مقابل ، مقابلِ ععدمی هم مراد باشد ، آنگاه تعریف مانع نیست ؛ زیرا لازم آید هر محمولی در هر علمی با مقابلِ عرفی اش از مباحث امور عامه باشد و همه ی موجودات را فرا گیرد . مثلاً بیاض و عدم بیاض یا نور و عدم نور ، آب و عدم آب ، به معنی سلب و ایجاب . نتیجه اش این می شود که مبحث نور و آب و غیره همه از مباحث امور عامه باشد . این نتیجه  فاسد است ، پس این تعریف نیز بر امور عامه فاسد باشد .

و بعضی گفته اند اموری است که مفهوم اش یا همه یا أکثر موجودات را شامل شود . بر این تعریف نیز اشکال شده که شامل وحدت مطلقه یا علت محضه و قدم ذاتی و غیره که فقط شامل واجب است نشود ، در صورتی که این مباحث را در این علم آرند .  

... و تعریفی که صدرالمتألهین(قدس سرّه) فرموده ، که امور عامه عبارت است آن معانی نعوت کلّی که بر وجود از حیث صرف الوجود عارض شود بدون آنکه تخصص به ریاضیّت و طبیعیّت و دیگر تعیّنات پذیرفته باشد ، بهتر از سایر تعریفات است و آن گونه اعتراضات سابق بر این تعریف وارد نیست . و با آنکه در این گفته هم بحث و نظر توان بود ، از آن صرف نظر نموده ، این تعریف را اختیار کنم . پس گوییم : امور عامه همان نعوت کلیه و معانی وسیعه ای هستند که بر مطلق وجود حمل شوند ، مثل علیّت و معلولیّت ، امکان و وجوب ، قدم و حدوث ، وحدت و کثرت و غیره که این گونه معانی اختصاص به مجود خاص و ذات معیّن ندارد و بر همه ی اقسام موجود صدق تواند کرد ، به خلاف بحث در حرارت و نور یا حرکت و سکون که اختصاص به جسم طبیعی دارد و در علم طبیعی از آن سخن گویند ؛ و به خلاف تساوی و لاتساوی یا تناهی و لاتناهی مقداری یا صحت و مرض که بحث از آن در علم ریاضی و علم معانی نیست . پس این گونه معانی امور خاصِه اند که به وجودی خاصّ تعلق گیرند اما معانیی از قبیل علیّت و معلولیّت و غیره که ذکر شد ، وصف وجود مطلق است و بر عموم اشیاء صدق کند ؛ یعنی هم واجب موصوف به علیّت شود و هم ممکن ، هم جوهر و هم عرض و همچنین . پس اینگونه معانی را «امور عامه» گویند و «فلسفه ی کلّی» و «الهیّات عام» و «علم أعلی» به آن اطلاق کنند .  

 

حکمت الهی/حکیم الهی قمشه ای/ص 16

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی