علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

برای توضیح بیشتر معنای معقول بالذات و معقول بالعرض گوییم : وقتی که نفس با آلات و ادواتی که داراست با اشیاء بیرون از خود ارتباط برقرار کرد ، به وزان اشایی که در بیرون از او متحقق اند صورتی را در خود انشاء می کند ، صورتی که از حیث ماهیّت با حقائق خارجیه یکی است اما از حیث وجود و هستی ؛ مغایر و مخالف با آنهاست چرا که آنها در مقام خارج صاحب وجود عینی خارجیه اند و مخالف با آنهاست چرا که آنها در مقام خارج صاحب وجود عینی خارجیه اند و در مقام ذهن صاحب وجود ذهنی و نفسی . در حقیقت اشیای خارجیه به واسطه ی همین صورت ، مُنشأ نفس هستند که معلوم نفس می گردند و انسان به واسطه ی آنها به خارج از خود آگاهی می یابد . و لذا اگر این صورت علمیه نمی بود اشیای خارجی هرگز در عالم نفس حاضر نشده و معلوم نفس نگردیده و اتصال و ارتباطی با انسان پیدا نمی کردند . این صور علمیه خود نفس عاقله ، مجرد و غیر محسوس بوده و قائم به مادّه و جسم نمی باشند و وجودی غیر وجود ارتباطی و اتصالی به جوهر نفس نیز ندارند و وجود واقعی آنها همان وجود نفس است و هرگز اتحاد و اندکاک آنها با نفس زائل نخواهد شد . از چنین صورتی که نفس از اشیای خارجیه در خود انشاء می نماید و و مَنشأ انکشاف معلولیّت وجودات خارجی برای انسان می گردد تعبیر به معلوم بالذات می کنند ،‌چرا که آنچه بالذات باعث علم  آگاهی انسان می شود همین صور هستند و در مقابل از اشیای خارجی که به واسطه ی این صورعلمیه معلوم انسان می گردند تعبیر به معلوم بالعرض می کنند . بر این اساس مُنشأت نفس که صور علمیه ی أشیاء در صقع ذات نفس اند عین نفس می شوند و آن که فرموده اند «عالم و عامل را اتحاد وجودی بدان هست» مراد همین اتحاد وجودی نفس با صور علمیه ی منشأ در ذات خویشتن است که به مثابه ی اشیای خارجیه می باشد ، نه اینکه نفس با سنگ و درخت و حیوان و ماه و خورشید خارجی اتحاد یافته و با آنها یکی شود .

از همین نکته باید بسیاری از مجهولات در باب قیامت و پاداش و عذاب جهنّم و فشار قبر و برزخ و رؤیت فرشتگان و خواب دیدن را حل کرد . اگر می گویند نماز در قیامت آتش جهنّم را خاموش می کند مراد از آن نماز این صورت ظاهری نماز نیست که همپای با زمان متصرّم و گذراست ، زیرا عَرَض هرگز نمی تواند در حقیقت جوهر تأثیر نماید تا چه رسد به اینکه بخواهد هویّت جوهر را به کلی تغییر دهد ، آن نمازی را که فرو نشاننده ی آتش جهنّم خوانده اند همان صورت علمیه و ملکه ای است که در صقع ذات نفس انشاء شده و نفس با آن ملکت و اقتدار یافته است و این نماز ظاهری به عنوان مظهر و آیتی برای آن نماز حقیقی عینیّت یافته ی با نفس است . نه تنها نماز بلکه تمامی اعمالی که نفس با آنها در روز قیامن محشور می شود غیر از این اعمال ظاهری ما هستند که در نشئه ی طبیعت به واسطه ی مادّه بدن ظهور می یابند و دمی عارضند و دیگر دم زائل ، بلکه مراد ، ملکه ای است که نفس به واسطه ی همین اعمال ظاهری از خود ایجا نموده است به تعبیر شریف جناب مولوی :

روزها گر رفت رو باک نیست                    تو بمان ای آن که چون تو پاک نیست

 یعنی اگر این عوارض که از ناحیه ی جسم و بدن بدان ها رسیده ای با گذشت زمان از تو زائل شد و اکنون از آنها فارغ و جدا شده ای ، غمی نیست بلکه عمده آن جوهر پاکی است که از تکرار آن اعمال عرضی نیک در متن ذات نفس تو ایجاد شده است و همیشه با تو بوده و هرگز از تو جدا نمی شود .

شرح رساله ی رابطه علم و دین ص 326

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی