نحوه ی انتزاع مفاهیم ماهوی از مصادیق ذهنی
پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۵۰ ب.ظ
نحوه ی انتزاع مفاهیم ماهوی از مصادیق ذهنی
أما المعانی التی حیثیة مصادیقها- حیثیة أنها فی الذهن- فإنه کان لأذهاننا أن تأخذ- بعض ما تنتزعه من الخارج و هو مفهوم- مصداقا تنظر إلیه فیضطر العقل- إلى أن یعتبر له خواص تناسبه- کما أن تنتزع مفهوم الإنسان- من عده من أفراد- کزید و عمرو و بکر و غیرهم- فتأخذه و تنصبه مصداقا و هو مفهوم- تنظر فیما تحفه من الخواص- فتجده تمام ماهیة المصادیق و هو النوع- أو جزء ماهیتها و هو الجنس أو الفصل- أو خارجا مساویا أو أعم و هو الخاصة أو العرض العام- و تجده تقبل الصدق على کثیرین- و هو الکلیة و على هذا المنهج-.
نهایه الحکمه/علامه طباطبائی/جامعه مدرسین/1402 ه ق /ص 256
حضرت ایت الله مصباح در کتاب آموزش فلسفه فرموده اند نسبت در هلیات بسیطه نشانه وحدت مصداقِ موضوع و محمول و در هلیات مرکبه نشانه اتحاد عینی آنهاست ج۱ ص ۲۸۸
چه تفاوتی بین وحدت مصداقی و اتحاد عینی است؟ به نظر شما ایشان این جا اشتباه نکرده اند؟ اتحاد عینی وقتی مقابل وحدت مصداقی قرار می گیرد آیا به معنای تساوی در مفهوم نیست؟ اگر تساوی در مفهوم باشد در هلیات مرکبه هیچگاه تساوی مفهومی نخواهد بود در مثال دیوار سفید است مفهوم دیوار و سفیدی یکی نیست اما وحدت در مصداق پیدا کرده اند ممنون می شوم اگر جواب مفصل بدهید.