اسمای الهی سه طبقه اند.
اسمای الهی سه طبقه اند.
عالمان اسمای الهی نیز سه طبقهاند:
طبقه اوّل معارف دینی را بدون حجاب و بدون پیک میبینند و بین آنها و معلوم عینی هیچ حجاب و واسطهای نیست. این گروه صحابه عینالیقیناند که معلوم بالذات آنان متن خارج است. طبقه دوم معارف دینی را از پشت پرده و حجاب مفاهیم ذهنی و صورتهای نفسانی که خارج را در حدّ علم حصولی نشان میدهند میفهمند. مفهوم ذهنی که خود معلوم بالذات است، حجاب معلوم بالعرض است که مطلوب حقیقی همان است که در ورای حجاب قرار گرفته است و بین آن مطلوب حقیقی و طالب آنْ حجاب مفهوم و صورت ذهنی واقع شده است و یکی از معانی حجاب بودن علم همین است. البته اگر حجاب ناشی از غرور باشد در علم حضوری غیر معصوم نیز رخ میدهد. به هر تقدیر علم حصولی در عین حکایت و کشف معلومْ خودش حاجب است.
علّم الاسما بد آدم را امام *** لیک نه اندر لباس عین و لام
گرچه از یک وجه منطق کاشف است *** لیک از دِه وجه،پرده و مُکنِف است[مثنوی معنوی، دفتر چهارم، بیت 2991 و 2995]
طبقه سوم معارف را از پیک دریافت میکنند و رسول آنها همان متون نقلی است که اینان پیام خود را به واسطه آن دریافت میدارند. البته جمع بین مشهود و معقول و منقول ممکن بلکه واقع و عدّهای به نحو جمع مکسّر و اوحدی از موحّدان به نحو جمع سالم، گرد آوردهاند. البته تثلیث وارثان کاملاً غیر از تثلیث مورّثان است. فقط در حدّ تقریب به ذهن ارایه شد.
عین نضّاخ /آیت الله جوادی آملی/انتشارات إسراء/1390/ج 1/ ص 133