علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

طفره و تجافی

چهارشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۱، ۰۹:۲۵ ق.ظ

... در قوس صعود ، شیء تا تمام کمالات مرتبه پایین را تحصیل نکند نمی تواند کمالات مرتبه بالا را کسب کند ، مثلاً انسان از آن جهت که جسم است کمالات جماد را داراست . بعد از اینکه کمالات جماد را پیدا کرد می تواند در مسیر استکمالی خود کمالات نبات را هم پیدا کند  و همانطوری که نبات دارای رشد و نمو است ، نطفه نیز دارای رشد و نمو باشد ، لذا پس از مدتی کامل تر شده و به صورتهایی همچون علقه و مضغه و عظام تبدیل می شود ، وقتی که بالاتر آمد کمالات حیوان را نیز دارا می شود .

حال سؤال این است که آیا نطفه انسان _ به طور مثال _ که از مرتبه ی مادون شروع به تکامل کرده ، می تواند بدون پیدا کردن کمالات نبات ، مثلاً کمالات حیوان را دارا شود ؟ یعنی بدون اینکه رشد و نمو داشته باشد ناگهان صاحب اراده شود ؟ آیا می تواند بدون دارا بودن کمالات حیوانی ، پَرش کرده و طفره برود و ناگهان صاحب کمالات انسانی بشود ؟ و خلاصه اینکه موجودات می توانند قبل از دارا شدن کمالات مراتب مادون ، کمالات مراتب مافوق را کسب کنند ؟

می فرمایند خیر . چون لازمه ی این أمر ، طفره  است و طفره در نظام هستی محال است . اما در مورد اینکه چرا طفره محال است ، حرفهایی است که ما اکنون قصد بیان آنها را نداریم ، البته اگر خودمان کمی فکر کنیم به دلیل آن پی خواهیم برد . چرا که امکان ندارد نطفه انسان فقط همان یک قطره آب بماند و بدون اینکه علقه ، مضغه و عظام شود و بدون اینکه در سیر تکاملی خود راه پیدا کند ناگهان خیز گرفته و یک انسان عاقل چهل ساله شود .

محال بودن این امر روشن است ، زیرا هر کمال مادون برای بدست آورده کمالات مافوق زمینه است و تا شئی در قوس صعود کمالات مراتب مادون را تحصیل نکند نمی تواند کمالات مراتب مافوق را کسب کند .

از اینجا به اصل دیگری منتقل می شویم و آن اینکه ؛ سیر استکمالی در سلسله ای طولی حتماً باید به طریق لبس بعد از لبس باشد ، ‌نه خلع بعد از لبس ، ‌تا وقت برهان آن فراا رسد و این مطلب را بر کرسی برهان بنشانیم .

وقتی نطفه انسان که در ابتدا قطره ی آبی بیش نبود ، در قرارگا اصلی اش – که رحم است – قرار گرفت شروع به رشد و نمو کرده و کمالات نباتی را دارا می شود ، یعنی دمبدم استعدادهای نهفته ی در این نطفه یکی پس از دیگری شکوفا می گردد ، اما وقتی استعدادهای نهفته در این نطفه یکی پس از دیگری شکوفا شد و به مرتبه حیوانیّت رسید ، نمی توانیم بگوییم آن نطفه کمالات مادون را از خود خلع نموده و اکنون کمالات مافوق را پذیرفته است . زیرا لازمه ی این امر تجافی است وتجافی هم در نظام هستی باطل است .

تجافی یعنی اینکه شیء برای تحصیل کمالات مافوق ، تمام حقیقیت کمالات مادون خود را در آن موطنی که اینها را بدست آورده ، تخلیه کند تا بتواند پذیرای کمالات مافوق شود .

دورس شرح معرفت نفس ج 1 ص

 

  • عیسی شیروانی

طفره

تجافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی