آیا حرکت در جوهر ، محسوس است ؟
برای پرسش فوق دو پاسخ داده می شود ، پاسخ اجمالی و
پاسخ تفصیلی .
پاسخ کوتاه این است که حرکت در جوهر به این معناست که
حرکت در جوهر به این معناست که حرکت در مقوله ی جوهر است ؛ یعنی جوهر مسیر حرکت
است ، همان گونه که حرکت در کمّ به این معناست که حرکت در مقوله ی کم است و کم
مسیر حرکت است . معنای حرکت در جوهر این نیست که هر جوهری مسافت حرکت است ، همان
گونه که معنای حرکت در کم نیز این نیست که همه ی کمیات در همه ی حالات مسیر حرکت
هستند ؛ سنگ یک کیلو سالها در دل کوه با همین کمیت قرین است . بنابراین جوهر نیز
با آن که مسافت حرکت قرار می گیرد ، در بسیاری از مواقع نیز می تواند مسیر حرکت
نباشد ؛ و یک صورت جوهری تا زمانی مدید برای شیء ثابت بماند ؛ و در نتیجه شیء در
جوهر خود ساکن و غیر متحرک باشد .
پاسخ تفصیلی این است که حرکت در جوهر و امثال آن ،
نظیر حرکت های عادی نیست که به سرعت انجام شود و یا به چشم دیده شود ، سنگی که در
دل کوه ثابت دیده می شود ، پس از میلیونها سال لعل در بدخشان و یا عقیق اندر یمن
می گردد و تبدیل شدن آن به لعل و عقیق دفعی و سریع نیست ، بلکه بطیء و کند است ،
به همین دلیل حرکت آن محسوس نیست و محسوس نبودن آن دلیل بر ساکن بودن نیست . اصل
حرکت امر حسی نیست و یک امر عقلی است ؛ یعنی عقل آن را به کمک حس می یابد ، پس اگر
اصل حرکت و مخصوصاً حرکت در جوهر ، امری محسوس نیست و عقل به ادارک آن می پردازد ،
نمی توان مدعی شد که حرکت سنگ را در دل کوه نمی بینیم و یا آن که ما سنگ را در دل
کوه ساکن می بینیم . حرکت جوهری نظیر حرکت
آب جویبار ، نرم و آرام است ، ثابت پنداشتن جوهر مثل همان وقتی است که عکس در هر
لحظه حرکت آب تغییر پیدا می کند و انسان
آن عکس را ثابت می پندارد .
آن مبدل شد در این جو چند بار عکس ماه وعکس اختر برقرار
رحیق مختوم/ج 12/آیت
الله جوادی آملی/چاپ دوم 1394/انتشارات اسراء/ص 265