علم و اختیار در تمام مراتب هستی، وجود دارد .
علم و اختیار در تمام مراتب هستی ، وجود دارد .
در فاعلِ بالطبعْ قید سلبی فقدان علم، فقدان اختیار را نیز به دنبال میآورد، زیرا هر جا علم نیست اختیار نیز نیست و جایی که علم باشد اختیار میتواند باشد. بنابر نظر دقیق همانگونه که علم در همه موجودات حضور دارد، اختیار نیز در همه مراتبْ موجود است. قرآن کریم از اختیار طبیعت و زمین به هنگام گفتوگوی با خداوند این گونه خبر میدهد: (فقال لها وللأرض ائتیا طوعاً أو کرهاً قالتا أتینا طائعین)[فصلت/11]. سؤال و دعوت در این عبارت تثنیه است، ولی پاسخ جمع است، یعنی ما همراه دیگران با طوع و رغبت میآئیم.
بر اساس مطالبی که در اصل اوّل گذشت چون وجود اصیل، بسیط و دارای وحدت تشکیکی است و کمالاتی که برای آن ثابت میشود و از جمله علم، در همه مراتب آن موجود بوده و با مراتب وجود شدّت و ضعف مییابد، پس وجود هیولی نیز به حکم این اصل همه کمالاتی را که برای اصل وجود ثابت میشود به مناسبت رتبه و درجه وجودی خود داراست؛ یعنی هیولای اولی نیز دارای علم، اراده، قدرت و مانند آن است و به مفاد اصل دوّم که هویت هر شیء را وجود آن تشکیل میدهد و ماهیت او به تبع وجود وی و به دلیل اتحادی که به لحاظ حکایت و ارائه با وجود دارد، موجود است، پس هویت ذات هیولی که همان وجود است، به قدر مرتبه خود دارای اراده و شعور میباشد.
رحیق مختوم/آیت الله جوادی آملی/چاپ اول 1375/انتشارات اسراء/ص 171
- ۹۶/۱۲/۱۹