علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

ملکوت جوانی به همراه دارد.

چهارشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۵۵ ب.ظ

ملکوت جوانی به همراه دارد.

یکی از لطائفی که در عبرت گیری از قصه های در سوره کهف می توان یافت ، مسأله سکوت اصحاب کهف است . در روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله که در ذیل بیت دهم همین باب نقل می کنیم برداشت می شود که سکوت ، پیر را جوان می سازد . چون اصحاب کهف بعد از آن که به غار رفته اند بعد از عبادت به خواب رفته اند یعنی در سکوت تام برای همیشه قرار گرفته اند و همین سکوت موجب بقاء و جوانی شان گردید که از زبان ولی الله الأعظم امام صادق علیه السلام به جوان نامیده شده اند .

سکوت تام و دائم به سوی دادار قهراً حضور و مراقبت کامل را به همراه خواهد داشت ، و حضور هر چه قوی تر باشد ظرف جان برای گرفتن حقائق آن سوی و القاءات سبوحی صافتر خواهد بود و لذا جان آدمی و لو اینکه از او سالیان متمادی گذشته باشد یعنی پیر شده باشد با القاءات سبوحی و حضور دائمی تازه باقی می ماند زیرا که از باغ ملکوت عالم قدس هر دم برای وی بری تازه فرستند و نسائم قدسی همیشه مشام جان وی را می نوازد که از غیر به دوست او را سوق می دهند و لذا هرگز حاضر نیستند که لحظه ای از حق دست بردارند و به سوی مادون رو کنند .

شرح دفتر دل/داود صمدی آملی/انتشارات روح و ریحان/چاپ 1389/ج 2/ص 377

 

  • عیسی شیروانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی