علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۷ بهمن ۹۵، ۱۷:۲۴ - سید مجتبی ایرانی
    شکرا
نویسندگان

نحوه ی انتزاع مفاهیم ماهوی از مصادیق ذهنی

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۵۰ ب.ظ

نحوه ی انتزاع مفاهیم ماهوی از مصادیق ذهنی

أما المعانی التی‏ حیثیة مصادیقها- حیثیة أنها فی الذهن- فإنه کان لأذهاننا أن تأخذ- بعض ما تنتزعه من الخارج و هو مفهوم- مصداقا تنظر إلیه فیضطر العقل- إلى أن یعتبر له خواص تناسبه- کما أن تنتزع مفهوم الإنسان- من عده من أفراد- کزید و عمرو و بکر و غیرهم- فتأخذه و تنصبه مصداقا و هو مفهوم- تنظر فیما تحفه من الخواص- فتجده تمام ماهیة المصادیق و هو النوع- أو جزء ماهیتها و هو الجنس أو الفصل- أو خارجا مساویا أو أعم و هو الخاصة أو العرض العام- و تجده تقبل الصدق على کثیرین- و هو الکلیة و على هذا المنهج-.

نهایه الحکمه/علامه طباطبائی/جامعه مدرسین/1402 ه ق /ص 256

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۸

نظرات  (۱)

سلام و عرض ادب
حضرت ایت الله مصباح در کتاب آموزش فلسفه فرموده اند نسبت در هلیات بسیطه نشانه وحدت مصداقِ موضوع و محمول و در هلیات مرکبه نشانه اتحاد عینی آنهاست ج۱ ص ۲۸۸
چه تفاوتی بین وحدت مصداقی و اتحاد عینی است؟ به نظر شما ایشان این جا اشتباه نکرده اند؟ اتحاد عینی وقتی مقابل وحدت مصداقی قرار می گیرد آیا به معنای تساوی در مفهوم نیست؟ اگر تساوی در مفهوم باشد در هلیات مرکبه هیچگاه تساوی مفهومی نخواهد بود در مثال دیوار سفید است مفهوم دیوار و سفیدی یکی نیست اما وحدت در مصداق پیدا کرده اند ممنون می شوم اگر جواب مفصل بدهید.
پاسخ:
علیکم السلام 
دوست عزیز اگر به معنای وحدت و اتحاد توجه نمایید مشکل حل می شود . وحدت یعنی یکی بودن ولی اتحاد یعنی منضم شدن در هم مثل همین مثالی که خودتان بیان نمودید. دیوار و سفیدی در خارج یک مصداق دارند ولی سفیدی سفیدی است و دیوار دیوار است این یعنی اتحاد ولی وقتی می گوییم درخت موجود است بین درخت و موجودیت آن هیچ تفاوتی وجود ندارد یعنی یکی هستند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی