علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

شریعت ، طریقت ، حقیقت

دوشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۳۳ ب.ظ

شریعت ، طریقت ، حقیقت

این احکام که به حسب تقسیم عقلی و شرعی به پنج قسم منحصر شد ، هم در کردار ظاهر صدق می کند و هم در اعمال باطنی .

آنچه را به کردار ظاهری مربوط می شود فقها – شکّر الله سعیهم- جمع آوری و علمی را به نام «فقه» تدوین کرده اند ، و بخش مربوط به اعمال باطنی و تحصیل معارف یقینی و به دست آوردن علوم کشفی الهی را علمای باطن متصدّی شده و به درجات آن صعود کرده اند و مقداری از آن ها را آشکار ساخته و مقداری را پنهان داشته اند .

و می توان گفت که این احکام پنج گانه در هر امری ، حتی در تجارت ، یا به دست آوردن چیزی و یا رها گشتن از چیزی دینی و دنیایی ، ظاهری و یا باطنی ، کوچک یا بزرگ جریان دارند .

پس مقصود شریعت ظاهری ، پاک سازی ظاهر از ناپاکی های جسمانی و واداشتن انسان به کارها و عباداتی است که اعضایش را به خضوع وا دارد ، او را به ترک لذّت ها ملزم گرداند و وادار به دادن صدقات به فقرا و مساکین کند ، و شمار اهل ایمان را بر اثر نکاح بیش ، و شمار کافران ، منافقان و مفسدان را با تشریع جهاد کم کند ، و حدود را جاری سازد ، و ظالمان و گناهکاران را با دیه ها و تعزیرها اصلاح کند تا نظام حفظ شود و مردمان چون چهارپایان ، یله و رها نباشند .

و مقصود شریعت عملی باطنی ، پاک سازی باطن است از زشتی ها و تاریکی های باطنی و تصفیه کردن آن از صفات حیوانی شهوی و غضبی ، همچون تحصیل خواسته های شهوانی و برتری جویی ها بر دیگران ، و همچون پاک سازی از وسوه های شیطانی ، چون مکر ، حقّه بازی و برنامه ریزی برای بدست آوردن چیزهای فانی .

و مقصود شریعت علمی باطنی ، پاک سازی جهت والای نفس و قوه ی عقلی از باورهای فاسد و نادانی است ،  و خالی کردن آن از احکام دروغین وهمی و جلا دادن آن با عقیده های حق و یقین دایمی و ضروری . و با نصیحت گویی های خطابی برای کسانی که کمال علمی را دارا نیستند و حتی گاهی این چنین مطالب ، با مقدماتی مشهور و مورد قبول عامّه بدست می آیند .

نخست را «شریعت» نامند ، دوم را «طریقت» و سوم را « حقیقت» . و غرض اصلی از همه ، سوق دادن خلق است به جوار خدای متعال و قرار دادن آنان در شمار مقربان او .

و اشاره شد که هر پنج قسم از احکام ، در تمامی این سه بخش باشند . کیفیت جریان در دو قسم اول (شریعت و طریقت) آشکار است و در قسم وم (حقیقت) ، امر واجب ، عبارت از صناعت برهان ، و امر حرام ، عبارت از سفسطه خواهد بود . امر مستحب نیز به عنوان خطابه ، مکروه به عنوان شعر ، و مباح به عنوان جدل مطرح خواهد شد .  

شرح رساله ی انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه /استاد صمدی آملی/انتشارات روح و ریحان/1389/ ص 67

 

  • عیسی شیروانی

حقیقت

شریعت

طریقت

نظرات  (۱)

  • محسن دامادی پور
  • سلام مجدد

    بله وجود ذهنی هم تحت وجود خارجی عام است و در این هیچ شکی نیست.

    شاید بتوان چنین گفت که حکم به استحاله ی اجتماع نقیضین مربوط به وجود خارجی خاص(وجود خارجی در مقابل وجود ذهنی) است نه خارجیة عامه

    و فهم و تصور ما از معنای اجتماع نقیضین به معنای تحقق نقیضین در ذهن نیست چه اینکه فهم و تصور شیءٌ و تحقق شیءٌ آخر. فهم اجتماع نقیضین یعنی سنجیدن ذهنی
    پاسخ:
    علیکم السلام
    اینکه حضرتعالی می فرمایید استحاله مربوط به خارج از ذهن است و به ذهن مربوط نیست ، خلاف اصول فهم است ، چرا که در اصول خوانده ایم ، اگر در جمله قیدی نباشد ولی احتمال قید باشد ، این احتمال به اصالت عدم التقیید مندفع است .
    ولی اینکه فرمودید : «و فهم و تصور ما از معنای اجتماع نقیضین به معنای تحقق نقیضین در ذهن نیست چه اینکه فهم و تصور شیءٌ و تحقق شیءٌ آخر. فهم اجتماع نقیضین یعنی سنجیدن ذهنی» از فاضلی مثل شما بعید است ! ، چرا که فهم و تصور مگر نه این است که از چیزی ناشی شده است ، می شود حقیقت آن شیء(البته اطلاق شیء از ضیق تعبیر است.) استحاله داشته باشد و معدوم باشد ولی بتوان از آن مفهومی داشت ؟ قطعاً شما هم چنین منظوری نداشته و نخواهید داشت . 
    پس ام القضایا را چه باید کرد؟ آیا می توانیم به یقین بالمعنی الخص دسترسی داشته باشیم؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی