علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

عالم از عقل شروع و تا به عاقل ختم می شود .

چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۲۱ ق.ظ

عالم از عقل شروع و تا به عاقل ختم  می شود .

به تعبیر جناب شیخ الرئیس :

«عالم از عقل شروع و تا به عاقل ختم می شود .»

از این لطیفه دانسته می شود که آدمی به دو نحو می تواند با ملائکة الله ارتباط بر قرار کند : یکی قوس نزول با موجود مجرد عقلی خارجی و دیگری در قوس صعود با قوّه ی عقلانی نفس ناطقه ی خویش ، که البته با موجودات مجرد عقلی خارجی در قوس نزول نیز به واسطه ی قوّت نفس ناطقه ی فرد در قوس صعود .

شرح رساله ی انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه /استاد صمدی آملی/انتشارات روح و ریحان/1389/ ص 304

 


 

  • عیسی شیروانی

عقل

نظرات  (۲)

برادر عزیز سلام علیکم
با مطلب بسیار مهم«جایگاه کثرات در نظر ابن عربی» در خدمتیم.
ما را از نظرات خود محروم نفرمایید.
ضمنا لینک شدید.
التماس دعا
  • محسن دامادی پور
  • سلام علیکم
    وحدت وجود و برهانی بودن آن از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا(دکتر کاکایی)
    http://kakaie.com/931

    درآمدی بر تقریرهای مختلف نظریه وحدت وجود و شبهه شناسی آن(دکتر کاکایی)
    http://kakaie.com/884

    وحدت وجود از دیدگاه سید الحکماء آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی
    http://hameleasrar.blogfa.com/post-215.aspx

    واکاوی نظریه وحدت شخصی وجود(استاد رمانی و استاد فیاضی)
    http://ramazani.org/fa/index.php/%DA%AF%D8%A7%D9%84%D8%B1%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%B5%D9%88%D8%AA/336-%D8%B5%D9%88%D8%AA-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF


    بررسی «وحدت وجود» در کلام استاد رمضانی/1
    http://ramazani.org/fa/index.php/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87/284-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%C2%AB%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%DB%8C-1


    بررسی «وحدت وجود» در کلام استاد رمضانی/2
    http://ramazani.org/fa/index.php/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87/297-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%C2%AB%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%DB%8C-2


    بررسی «وحدت وجود» در کلام استاد رمضانی/3
    http://ramazani.org/fa/index.php/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87/310-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%C2%AB%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%DB%8C-3
    پاسخ:
    علیکم السلام
    اما اینها چیزهایی نبود که بنده دنبالش بودم ، چون اینها را در کتابهای مرجع عرفانی کم و بیش دیده ام.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی