علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

رئالیسم

سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۰۷ ق.ظ

 

رئالیسم

 این کلمه نیز که از «رئل» (real) که به معناى «واقع» است مشتق شده، در طول تاریخ به معانى مختلفى استعمال شده.

الف. در فلسفه اسکولاستیک (scholastic) که به «فلسفه اصحاب مدرسه» معروف است. در میان اصحاب مدرسه در قرون وسطى یگانه مبحثى که شغل شاغل آنها محسوب مى‏شد و جدال عظیمى بر پا نموده بود مبحث وجود «کلّى» بود که آیا کلّى (مثل انسان) موجود است یا نه؟ و بر فرض وجود آیا وجودش در ذهن است یا در خارج؟ و آیا در خارج وجود مستقل دارد یا نه؟

کسانى را که براى «کلّى» واقعیت مستقل از افراد قائل بودند «رئالیست» یا «واقعیّون» مى‏گفتند، و کسانى که هیچ نحو وجودى براى «کلّى» نه در خارج و نه در ذهن، قائل نبودند و «کلّى» را فقط لفظ خالى مى‏دانستند «نومینالیست» (nominalist) یا «اسمیّون» مى‏گفتند؛ دسته سومى نیز بودند که براى «کلّى» وجود ذهنى و وجود خارجى در ضمن افراد قائل بودند و آنها را «ایده آلیست» یا «تصوّریّون» مى‏گفتند.

تذکر این نکته بى‏فایده نیست: در فلسفه اسکولاستیک دو مسأله از یکدیگر تفکیک نشده بود:

الف. مسأله وجود «کلّى».

ب. مسأله مثل افلاطونى.

این دو مبحث، آمیخته به هم ذکر مى‏شد و البته از خوانندگان محترم کسانى که به فلسفه اسلامى آشنایى دارند مى‏دانند که در این فلسفه این دو مسأله از یکدیگر جداست. مسأله اول در «منطق» و گاهى در «فلسفه» بیان مى‏شد و عموم فلاسفه در آن یک روش قاطعى داشتند و اختلافى در بین نبود. اما مسأله دوم در فلسفه در یک فصل جداگانه مطرح مى‏شد و فلاسفه همه یک روش در آن نداشتند، بعضى نفى مى‏کردند و بعضى اثبات. على اىّ حال این مبحث به صورتى که در قرون وسطى در اروپا مطرح بوده پوچ و بى‏معنا بوده.

مرحوم فروغى در جلد اول سیر حکمت در اروپا پس از آنکه بحث نزاع در «کلیات» را در قرون وسطى نقل مى‏کند، مى‏گوید:

 «توجه مى‏فرمایید که فحص در کلیات یکباره بحثى پوچ و بیهوده نبوده، به یک اعتبار نزاع معتقدان و منکران وحدت وجود است.»

ولى از توضیح فوق معلوم شد که این نزاع به آن صورت پوچ بوده و ریشه این نزاع هم در دو مسأله‏اى است که گفته شد و ربطى به مسأله «وحدت وجود» ندارد.

ب. معناى دوم رئالیسم همان است که اخیراً در اصطلاحات فلسفى به کار برده مى‏شود، یعنى اصالت واقعیت خارجى، و در این معنى رئالیسم فقط در مقابل‏ ایده آلیسم که به معناى اصالت ذهن یا تصور است قرار مى‏گیرد. در این مقاله همین معنا منظور است.

در ادبیات نیز سبک رئالیسم در مقابل سبک ایده آلیسم است. سبک رئالیسم یعنى سبک گفتن یا نوشتن متّکى بر نمودهاى واقعى و اجتماعى، و اما سبک ایده آلیسم عبارت است از سبک متکى به تخیلات شاعرانه گوینده یا نویسنده.

 

مجموعه آثار /شهید مطهری(ره)/انتشارات صدرا/1379/ج 6/ ص 80

 

  • عیسی شیروانی

نظرات  (۲)

  • فرزند کعبه

  • انا لله و انا الیه راجعون
     
    خواهید مرا از این دیارم ببرید                                  در زیر لوای این شعارم ببرید
    با مهر علی به این دیار آمده ام                               با ذکر علی از این دیارم ببرید
     
    با نهایت تاسف و تالم و قلبی آکنده از غم واندوه درگذشت ناگهانی مدیریت محترم سایت فرزند کعبه را به اطلاع عموم مسلمین و مومنین می رسانیم.
    به همین مناسبت مجلس ختمی در شهر مقدس مشهد برگذار می گردد
    خواهشمند است با حضور خود دل آن مرحوم را شاد و تصلی بخش خاطر بازماندگان باشید
    در ضمن مجلس زنانه همزمان برگذار می گردد.
    علت فوت: مشاهده تنبلی، سستی و عدم وجود غیرت دینی و مذهبی در برخی از مسئولین محترم در برخورد با فتنه وهابیت و تحکیم مبانی تشیع بوده است.
    بعد از مقدمه  فوق می خواهم از واقعیتی سخن بگویم که مدتها باعث رنجش خاطرم و همه فعالان مذهبی شده است.
    www.110fk.ir
  • درخواست فوری
  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در نظر دارد تا نخستین جشنواره تبلیغ نوین با عنوان جنات را با حضور گسترده طلاب و روحانیون خواهر و برادرفعال در عرصه تبلیغ نوین برگزار کند.

    جشنواره تبلیغ نوین جنات با جوایز ارزنده ویژه طلاب و روحانیون فعال در فضای مجازی لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر روی آدرس زیر کلیک بفرمائید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی