علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

جایگاه شیطان در نظام هستی

چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۱، ۰۶:۵۱ ب.ظ
او هم به کسانی که می خواهند بی واسطه با خدا صحبت کنند می گوید . ما رفتیم و آبروی خود را بردیم . تو هم اگر بخواهی بروی ، می دانم که اصلاً بلد نیستی حرف بزنی و کار را خراب می کنی ، پس بهتر است تو را برگردانم تا نروی و آبروی خودت را ببری . این دربان آن قدر هم دربانی می کند و آن قدر جلوی ما را می گیرد تا دل را بشکند و دل که شکست دیگر دست شیطان نیست ، چه بخواهد و چه نخواهد نمی تواند جلوی انسان را بگیرد که : (أنا عند المنکسر قلوبهم)

گفت عشق وارد شد ، گفتند مگر دم در ننوشته بودیم که ورود ممنوع ، عشق گفت سواد نداشتیم . گاه انسان اشتباه می کند و به دست اندازی می افتد و به واسطه ی آن اشتباه به بلایی دچار می شود و به واسطه ی بلا دلش می شکند . انسان تا دل شکسته است می تواند با خدا حرف بزند ، ولی به محض اینکه از دل شکستگی در آمد شیطان جلوی او را می گیرد ، مگر آنکه دائماً با او همدم شود .

فرمایش آقا در «الهی نامه» لطائف بسیاری دارد ، آن جا که می فرماید : «الهی ! عمری آه در بساط نداشتم و اینک جز آه در لساط ندارم.»(الهی نامه ص 230)

بیماری که آه می کشد خیلی خوب است ؛ چون آه یعنی خدا و او در حقیقت خدا را در بساط خود دارد ، اما همین که خوب می شود ، می بیند باز هم شیطان جلوی او را می گیرد و به او می گوید به درگاه حق قدم مگذار که نمی توانی از عهده برآیی . شیطان دربان حق است ، چه این که «وهم» دربان عقل است ، شبهات درست می کند ، با قوه ی خیال هم دست می شود و این دو اینقدر أشکال و صُور انشاء می کنند تا در مسیر عملی شخص را خسته کنند اما اگر این شخص از پس خستگی بر آمد و ایستادگی کرد ، به او می گویند بیا و به خدمت عقل مشرف شو ، اما اگر دیدند آن شخص به اندک چیزی خسته می شود و باز می گردد ، به او می گویند محضر عقل سنگین است ، تو زمینی باش و پیش ما چرا کن .   

«وهم» در حقیقت عقل ساقط شده است ؛ چه این که شیطان ، عبد ساقط شده است . آن که سقوط کرد به دیگری تذکر می دهد مبادا بی ادب وارد شوی و آداب حرم را رعایت نکنی ، لذا او نیز معلِّم می شود . این است که می گویند ادب از دو گروه می توان آموخت : یکی از بی ادبان و یکی از با ادبان . یکی می گوید : «نرو زیرا که زمینه سازی نکردی و راه سنگین است ، ما رفتیم و نتوانستیم» و دیگری می گوید : «زمینه را درست کن و پله پله بیا که من دستت را خواهم گرفت ، من خدا خدا کردم و رفتم و شد» . می بیند که حرف این دو گروه با هم تناقض ندارد و ما چون در نشأه ی طبیعت و کثرت هستیم ، وقتی می خواهیم این دو حرف را جمع کنیم دچار زحمت می شویم . بالاتر که می روی ، می بینی که حرف شیطان مخالف رحمان نیست ؛ شیطان می گوید نرو که سنگین است و دیگری می گوید ولو اینکه سنگین است بیا . شیطان آن قدر مانع تو می شود که بتوانی از عهده حضور در آنجا برآیی و دیگری هم به تو کمک می کند که بتوانی حاضر باشی ؛ یعنی یکی از پایین هُل می دهد و دیگری تو را از بالا می کشد . تشبیه بنده درباره ی شیطان و در مورد مظهر اسم شریف هادی و مضل این است که یکی از بالا می گوید تعالوا و دیگری از پایین می گوید برو ؛ منتهی این که از پایین می گوید برو ، به زور می ترساند و آن قدر رهزنی می کند تا قابلیّت را قوی کند .

 شیطان برای آن است که قابلیّت قوی شود ؛ چه اینکه قوه ی وهم و خیال هم برای قوی کردن نفس ناطقه اند تا به سر حدّ عقل قدم می گذارد . هادی و مضل ، هر دو تحت هدایت مطلقه دست به دست هم می دهند ، اما یکی از گمراهی هدایت می کند و دیگری از راه هدایت . در نظره ی أولی هدایت رحمان و ضلالت شیطان ، در مقابل هم هستند ، یعنی هدایت در مقابل ضلالت و گمراهی است و اسم شریف هادی که در مقابل مضل است با مضل مقابل است . اما به دید دقیق تر و عمیق تر باید بگوییم آن اسم شریف هادی که اعمّ از هادی در مقابل هادی است ، در آن افق أعلی ، رحمت و هدایت واسعه است و شامل تمامی موجودات می شود . فافهم !

حضور و مراقبت/داود صمدی آملی/ص 190  

 

  • عیسی شیروانی

جایگاه شیطان در نظام هستی

نظرات  (۲)

  • ایمان صفرآبادی
  • گاه انسان اشتباه می کند و به دست اندازی می افتد و به واسطه ی آن اشتباه به بلایی دچار می شود و به واسطه ی بلا دلش می شکند . انسان تا دل شکسته است می تواند با خدا حرف بزند ، ولی به محض اینکه از دل شکستگی در آمد شیطان جلوی او را می گیرد ، مگر آنکه دائماً با او همدم شود
    این شرح حال من شده این روزها
    خدا قوت خیلی متن خوبی بود
    التماس دعا شدید
  • ایمان صفرآبادی
  • سلام
    به روز هستم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی