علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

پیش‏فرض این بیان آن است که اختلافات در فهم، برخاسته از اعتنا به منبع معرفتی غیروحیانی است؛ ولی مراجعه به مسیر هدایت الهی که متبلور در وحی است این آفات و آسیبها را درپی ندارد. پیش از این اشاره داشتیم که باید میان خود «وحی» (معانی وحیانی موجود نزد صاحبان وحی) و «نقل وحی» که نیاز بشر عادی است فرق نهاد. چنانچه دیگر منابع معرفتی؛ نظیر فلسفه و عرفان را رها کنیم و به سراغ کتاب و سنت و معارف الهی برویم باز هم از خطا و اختلاف در فهم مصون نیستیم.اگر مروری گذرا به تاریخ فقه و کلام و تفسیر داشته باشیم درمی‏یابیم که میان بزرگان هر یک از این شاخه‏ها علی‏رغم تمرکز و سابقه طولانی اُنس و الفت ایشان با متون روایی و کلام وحیانی چه اندازه اختلاف نظر و تنوع و تکثر ادراک از کتاب و سنت وجود دارد . 

شیخ صدوقِ و شیخ مفیدِ هر دو از اعاظم علمای شیعه هستند و هر دو اُنس وافری با روایات اهل‏بیت عصمت(علیهم‌السلام) دارند. شیخ صدوقِ کتاب اعتقادات را نوشت و با طرح قریب صد مسئله، اعتقادات شیعه را بیان کرد. شیخ مفیدِ در کتاب تصحیح الاعتقاد در بسیاری از موارد آنچه را شیخ صدوقِ به عنوان اعتقاد شیعه بیان می‏کند، مخدوش می‏داند و جالب آنکه هر دو بزرگوار به روایاتِ معصومان(علیهم‌السلام) تمسک می‏کنند؛ نه اینکه مثلاً شیخ صدوقِ مشرب روایی داشته باشد و شیخ مفیدِ مشرب فلسفی، بلکه اختلافشان در استنباط مطالبی است که از روایاتِ معصومان دارند و هر دو نقلی فکر می‏کنند و هر دو به سراغ نقل رفته‏اند. البته شیخ مفیدِ در مواردی نگاه عقلی نیز به منقول دارد، پس چنین نیست که هر کجا بحث صرفاً روایی و نقلی شد اختلاف عمیق در کار نباشد.

به عنوان نمونه: 1. شیخ مفیدِ در صفحه 49 تصحیح الاعتقاد آنجا که کلام شیخ صدوقِ را درباره مشیت و اراده پروردگار نقل می‏کند می‏فرماید: آنچه جناب ابوجعفر (شیخ صدوق(ِ ذکر کرده‏اند معنای محصّلی ندارد و مشتمل بر معانی مختلف و متناقضی است و سبب این تناقض‏گویی و آشفتگی معنا آن است که او اهل نظر نبوده و صرفاً به ظواهر احادیث اکتفا می‏کرده است؛ «و السبب فی ذلک أنّه عمل علی ظواهر الأحادیث المختلفة و لم یکن ممّن یری النظر فیمیّز بین الحق و الباطل». در ادامه می‏فرماید کسی که در بیان اعتقاد و مذهب خویش به صرف ظواهر اقوال مختلف روایی اعتماد کند و تقلید راویان را پیشه خود سازد وضعی بهتر از این نخواهد داشت

2.در صفحه 54 ضمن اشاره به آیات قضا و قدر و ذکر نظر شیخ صدوقِ در این‏باره می‏فرماید: مستند شیخ صدوقِ در ارائه این نظر روایات شاذّ است که وی از عهده حمل این روایات بر وجه مقتضی آنها بر نیامده است و کسی که اهل نظر و اجتهاد در این‏گونه روایات نیست بهتر است که به نقل آنها اکتفا کند و در مقام حلّ آنها و بیان معنای قضا برنیاید:

عوّل ابوجعفر فی هذا الباب علی احادیثٍ شواذٍ لها وجوه یعرفها العلماء متی صحت و ثبت إسنادها و لم یقل فیه قولاً محصّلاً و قد کان ینبغی له لما لم یکن یعرف للقضاء معنی أن یهمل الکلام فیه.

3.در صفحه 79 کلام شیخ صدوقِ را درباره نفوس و ارواح ذکر می‏کند و می‏فرماید: آنچه وی گفته بر اساس حدس است و مستند به تحقیق نیست و برداشت او از این روایات ناصحیح است .کلام ابی جعفر فی النفس و الروح علی مذهب الحدس دون التحقیق ولو اقتصر علی الأخبار و لم یتعاط ذکر معانیها کان أسلم له من‏الدخول فی باب یضیق عنه سلوکه.

منبع : منزلت عقل در هندسه معرفت دینی -  صفحه 198

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی