علوم عقلی

علوم عقلی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

معانی جسم و معنای جسم در معاد جسمانی

دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۱، ۰۹:۰۴ ق.ظ

کلمه ی جسم در علوم مختلف دارای معانی گوناگون است . به عنوان مثال جسم در نزد حکماء و فلاسفه به اشتراک لفظی به دو معنی اطلاق می شود : یکی جسم طبیعی ، و آن عبارت است از جوهری که ممکن است در آن فرض ابعاد سه گانه ای شود که بر زوایای قائمه یکدیگر را قطع می کنند و دیگری جسم تعلیمی و آن عبارت است از کمّی که قابل ابعاد سه گانه ای بوده که زوایای قائمه همدیگر را قطع می کنند و نام دیگر آن «ثخن» است که از اطلاق اولی در طبیعیات فلسفه و از اطلاق دومی در علوم تعلیمی همچون ریاضیات استفاده می شود .

آنچنان که در طبیعیات فلسفه آمده است جسم طبیعی مرکب از دو جوهر مادّه و صورت است . مادّه عبارت است از آن استعدادی که در جسم نهفته شده و جسم بواسطه ی آن می تواند صورت ها و فعلیتهای گوناگون را بپذیرد . و صورت عبارت است از آن فعلیّتی که جسم در حال حاضر آن را دارا می باشد . مثلاً صورت آب همان صورت جسمیه ای است که فعلیّت آب خارجی بدان وابسته است و مادّه ی آب همان قابلیّبت و استعدادی است که در آب نهفته شده و آب بدان قابلیّت می تواند مثلاً پس از نوشیده شدن تبدیل به خون و گوشت و پست و استخوان و دیگر اعضاء در جوارح حیوان و یا انسان شود .

یکی  دیگر از اطلاقات جسم ، اطلاق جسم در نزد صاحبان علم رمل است که جسم را اسم برای عنصر زمین قرار داده اند و آن عبارت از هشت خاک است که بحث مفصّل آن در علم رمل آمده است .

عده ای از حکمای قدیم نیز جسم را به معنی وجود قائم بالذات دانسته اند اعم از اینکه این وجود قائم به ذات مفارق باشد یا مادی ، در حقیقت باید گفت مراد از این اطلاق جسم ، اطلاق جسم در مقابل عرض است ، چرا که عرض قائم به غیر است ، أمّا اینجا جسم به معنای وجود قائم به ذات آمده است .

عده ای دیگر نیز گفته اند ، جسم یعنی وجود واجب بالذات و بدین اطلاق حقّ سبحانه و تعالی را جسم خوانده اند .

خلاصه یک کلمه جسم در زبان صاحبان علوم گوناگون به معانی مختلف آمده است و محصّل باید توجه کافی نماید که در هر علمی با آمدن کلمه ی جسم کدامیک از این معانی اراده  شده است . بر همین اساس وقتی سخن از معاد جسمانی به میان می آید و در کتب اعتقادی اصیل خود می خوانیم که نفوس پس از ارتحال در عوالم ما فوق حشر جسمانی دارند باید ببینیم مراد از کلمه جسم و جسمانی کدامیک از معانی و اطلاقات جسم است ، چرا که اگر شخص به اطلاقات و معانی موجود در این کلمه احاطه ی علمی نداشته باشد چه بسا ممکن است جسم را به همان معنای ظاهری آن که در نزد اذهان عموم مردم متداول است دانسته و بدین ترتیب به ده ها اشکال لا ینحل حکمی و فلسفی مبتلا شود ، زیرا بر اساس ادله ی متقن فلسفی ممکن نیست که افراد پس از ارتحال از نشئه ی عنصری و مفارقت از کالبد مادی ، بار دیگر در عوالم ما فوق ، سیر قهقرائی نموده و برای بار دیگر مبتلا به نقص جسم و جسمانیّات شوند . پس نمی توان معاد جسمانی را که در متون اعتقادی ما بدان تصریح شده و ما بدان پایبندیم ، معادی در قالب جسم همراه با ترکیب از مادّه و صورت جسمیّه مادی عالم طبیعت دانست ، بلکه باید دید مراد از این کلمه جسم کدامیک از معنای رایج جسم در علوم گوناگون است .

به طور کلی در مورد ادراک معانی الفاظ و کلماتی که در قرآن کریم و یا در روایات پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و أئمه معصومین ما وارد شده است باید ظرافت بیشتری به خرج داد و نباید به صرف خواندن و یا شنیدن آیه ای از قرآن کریم و یا کلمه ای از کلمات گهربار أئمه معصومین آن را به همان معنایی که از دوران کودکی خود تا کنون بدان مأنوس بودیم حمل و محصور نماییم ، بلکه به درستی تحقیق نموده و در وهله ی اول بیاییم که این الفاظ در صحف نوریه ی روایات به چه معنایی آمده اند .

شرح رساله ی رابطه ی علم با دین ص 199

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی